Učenici 7. c razreda pročitali su lektirno djelo “Smogovci” autora Hrvoja Hitreca. Nakon toga, 30. listopada 2025. odigrali su sudnicu pod budnim okom učiteljice Hrvatskoga jezika prof. Gorane Babić. Na suđenju su sudjelovali svi likovi s pravom porotom, sutkinjom, svjedocima…
Cilj ove aktivnosti bio je omogućiti učenicima stjecanje i razvijanje dodatnih književnih znanja te razvoj kritičkog mišljenja i temeljnih četiriju komunikacijskih vještina (čitanje, pisanje, slušanje, govorenje) kao i poticati razvoj čitateljske kulture kod učenika te razvijati i poticati prevladavanje straha od javnog nastupa kod učenika, kao i samostalnost i originalnost u rješavanju problema.
Okrivljenik je bila mama Vragec (Marija Radalj), glavni lik romana. Ona je optužena za zanemarivanje djece jer ih je napustila i otišla raditi u Njemačku. Sva su djeca maloljetna osim najstarijeg Dageca. Sudac je bila Lora Martinović. Tužitelj je bio Pjer Maričić, a braniteljica Cvita Crljen. U ulogama svjedoka našli su se Mia Brkulj, Maja Vuković, Lucija Mijačika, Elena Kondža, Mladen Manuel Barać, Gabriel Katavić, Leni Pantelić i Gabriela Petric. zapisničar je bio Dean Ljubić.
Porotnici su bili: David Katić, Luka Toni Primorac, Petra Puharić, Tara Perkov, Iva Kovačević, Leo Jelavić i Antonija SVaguša.
Nakon suđenja slijedio je razgovor, samovrednovanje učenika i vrednovanje. Učenici su iskazali svoje zadovoljstvo određenim situacijama koje su se tijekom suđenja događale. One su uglavnom bile nepredvidive, radi toga što nije bilo unaprijed dogovoreno niti zadano hoće li Mika biti kriv ili neće te nema ni s koje strane bilo kakvoga utjecaja na svjedoke. Učenici su trebali sami, svatko u svojoj ulozi, vođeni radnjom pripovijetke i svojim osobnim stavovima, zaključivati, ispitivati, dokazivati, svjedočiti, prosuđivati, postavljati pitanja i odgovarati na njih, trebaju se, u skladu sa svojom ulogom, ponašati prema npr. pravilima struke: novinarske, sudske, uloge majke, oca, sina.
Zanimljivo je bilo pratiti proces u kojem učenici brane svoja mišljenja i svoje stavove, zalažu se za ono što smatraju pravednim, a porota je nastojala biti objektivna i nepristrana. U razgovoru nakon suđenja učenici su komentirali jedni druge. U određenim situacijama nisu mogli prepoznati svoje prijatelje iz razreda zato što su bili dobro pripremljeni i “nisu izlazili izvan lika.
Autor: Gorana Babić, prof.
